RSS
Wecome to my Blog, enjoy reading :)

Rabu, 16 Januari 2013

Cinta Itu Milik Allah


  
Wahai anak manusia..
Cinta itu letaknya di hati dan hati itu milik Allah. Tidak mungkin kita dapat menyentuh hati seseorang tanpa izin Allah dan jika Allah tidak mengkehendaki. Tidak patut kita serahkan hati kita yang dimiliki Allah itu kepada orang lain untuk dikuasai atau diperintah. Bahkan memang sepatutnya kita serahkan jiwa dan raga kita seluruhnya kepada Allah. Adapun rasa cinta yang lahir sesama manusia itu hanya jalan menuju cinta Allah. Janganlah sekali-kali kita menukarkan tujuan cinta di hati yang sepatutnya untuk Allah kepada manusia hanya kerana kita dapat melihat kecantikan manusia dan kita tidak dapat melihat Allah, kita cuma merasa dan melihat kecantikan segala ciptaan-Nya. Kita lupa dan selalu tidak sedar hakikat segala kecantikan itu adalah milik Allah. Jadikanlah cinta kepada manusia itu sebagai jalan menuju Tuhan, bukan matlamat dan pengakhiran destinasi cinta. Maka engkau akan lebih tenang menerima segala penolakan.



Wahai anak manusia....
Ternyata hati itu bukan milik kita, ia milik Allah. Kita tidak bersalah tatkala cinta itu lahir terhadap seseorang, tetapi kita keterlaluan tatkala kita memaksa ia kepada seseorang. Bukankah sepatutnya kita ridha dengan ketentuan Allah yang tidak menumbuhkan cinta terhadap kita di hati orang yang kita cintai? Alangkah zalimnya kita tatkala kita tidak dapat menerima apa yang telah ditetapkan oleh Allah. Sedangkan saban hari kita sering tidak menghargai cinta Allah, kita tidak pula membalas segala anugerah cinta yang Allah berikan kepada kita pada setiap hembusan nafas, pada setiap detik kehidupan yang kita lalui. Bukankah Allah lebih layak untuk murka kepada kita kerana kita tidak membalas-Nya dengan ketaatan yang sepatutnya?




ini catatan lama dari mentor rohis ku semasa SMK.
sangat bermanfaat bagi kita semua.
cobalah ambil hikmahnya^_^
keep istiqomah dan mengikhlaskan segalanya.

6 komentar:

Annesya mengatakan...

jadi teringat kegiatan rohisku semasa SMA... setiap hari jumat :D

Annesya mengatakan...

jawab komen di blog: sudahlah jgn mikir skripsi dulu. masih semester 3 tuh mending kamu enjoy aja sama masa kuliah. asyik banget loh say :D

dwie okta futatabi mengatakan...

hehe sama nes...

dwie okta futatabi mengatakan...

haha iya sih.. :p.. akunya yang pengen cepet-cepet lulus. masi bisa enjoy ko walau super sibuk antara kuliah sambil kerja

Annesya mengatakan...

hebat kamu kuliah sambil kerja. kerja apa kamu say?

dwie okta futatabi mengatakan...

programer nes.. hehe aku dulunya kan SMK :) ...

Posting Komentar

☺Terima kasih atas komentar kalian. Aku akan segera berkunjung balik deh..hehe..☺♥

Popular Posts

DwieLovasket. Diberdayakan oleh Blogger.
 
Copyright 2009 .:dwi lovasket:. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Ezwpthemes